Algemene Informatie
1. Gegevens praktijk
Naam praktijk: Sproet Kindercoaching
Adres: Deilsedijk 61, 4158 CE Deil
Telefoon: 06-28106974
Website: https://sproetkindercoaching.nl/
E-mail: info@sproetkindercoaching.nl
Kvk nummer: 66980518
AGB-code praktijk: 94063891
2. Gegevens contactpersoon/aanspreekpunt
Naam: Drs. Inge Dijkstra
E-mail: info@sproetkindercoaching.nl
Telefoon:06-28106974
SKJ registratienummer:120008651
NVO registeratienummer: in aanvraag
Basisopleiding: Orthopedagogiek, Rijksuniversiteit Groningen.
AGB-code praktijk: 94063891
AGB-code persoonlijk: 94104179
3. Locatie
De locatie vindt u op de pagina contact.
4. Beschrijving aanbod en professioneel netwerk
Aandachtsgebieden
Sproet kinder- en opvoedcoaching biedt kortdurende en oplossingsgerichte coaching/ begeleiding aan kinderen en ouders.
Sproet kinder- en opvoedcoaching richt zich op het spelenderwijs aanleren van nieuwe vaardigheden aan kinderen en/of hun ouders om problemen zelf op te lossen of te accepteren. Ik werk vanuit de talenten en mogelijkheden van kinderen en hun ouders.
Sproet Kindercoaching is er voor kinderen en ouders met vragen over:
- het opgroeien en opvoeden
- zelfbeeld/zelfvertrouwen
- het omgaan met emoties
- het omgaan met anderen: communicatie, vriendschap, sociale vaardigheden, pesten.
- het leren op school; concentratie, planning, faalangst, mindset.
Sproet kinder-/opvoedcoaching biedt trainingen, coaching en handelingsadviezen voor ouders en indien gewenst leerkrachten.
5. Sproet kindercoaching heeft aanbod in
Coaching en persoonlijke ontwikkeling
6. Professioneel netwerk en samenwerkingspartners
Sproet Kindercoaching werkt ten behoeve van de coaching/begeleiding op individuele basis samen met de externe behandelaars van de cliënt.
Daarnaast maak ik gebruik van een professioneel netwerk voor collegiale intervisie, doorverwijzing richting behandeling of overdracht naar onderwijs of thuisbegeleiding.
Samenwerking met externe behandelaars vindt alleen plaats na toestemming van de cliënt.
7. Behandeltarieven
De tarieven en voorwaarden die worden gehanteerd staan gepubliceerd op mijn website.
8. Contacten met zorgverzekeraars/gemeente en de vergoeding van verzekerde zorg.
Sproet Kindercoaching heeft geen contracten met zorgverzekeraars en de gemeente.
Indien u beschikt over een Persoonsgebonden Budget is het mogelijk om deze in te zetten.
ll. Organisatie van de zorg
Kwaliteitswaarborg
9. Kwaliteitsstandaard en beroepsrichtlijnen
Sproet kindercoaching ziet er op toe dat:
Coaches voldoende bevoegd en bekwaam zijn:
De coach is in het bezit van relevante inhoudelijke deskundigheid en er is voldaan aan de volgende voorwaarden:
- Academische opleiding in de orthopedagogiek
- Ervaring: ruime ervaring in de coaching/begeleiding van kinderen en hun ouders met gespecialiseerde begeleidingsvragen.
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie in het SKJ voor de NVO.
- Intervisie
- Bij- en nascholing
- De beroepscode en registratie in het SKJ register/NVO.
10. Dossiervorming en omgang met cliëntgegevens
- Ik vraag om toestemming van de cliënt bij het delen van gegevens.
- In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik daartoe geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld.
Sproet Kindercoaching vindt het van belang om zorgvuldig om te gaan met uw gegevens.
Daarom hebben wij een privacyverklaring opgesteld.
11. Klachten- en geschillenregeling
Cliënten kunnen met klachten over de coaching/begeleiding terecht bij;
Sproet Kindercoaching
Drs. Inge M. Dijkstra
De klachtenregeling kunt u vinden onder de algemene voorwaarden van Sproet Kindercoaching.
Cliënten kunnen met geschillen over de coaching/begeleiding terecht bij:
De geschillenregeling is hier te vinden:
skjeugd.nl/tuchtrecht/klachten/ik-heb-een-klacht
nvo.nl/beroepscode-en-tuchtrecht/klachtenprocedure
Bereikbaarheid en crisis
Cliënten kunnen altijd terecht bij de behandelaar en beschikken over een telefoonnummer en e-mailadres.
Door de aard van de praktijk komen crisissituaties niet tot nauwelijks voor. Bij crisis wordt er doorverwezen naar gespecialiseerde diensten (GGZ crisisdienst/Crisis Interventie Team Wijkteams) of naar huisartsenpraktijk/post. De cliënt wordt geïnformeerd zelf contact op te nemen.
Regeling bij vakantie en calamiteiten tijdens vakantie en ziekte
Gezien de aard van de praktijk is het mogelijk om bij afspraken rekening te houden met vakantie. Tijdens de vakantie is Sproet Kindercoaching indien strikt noodzakelijk telefonisch of per e-mail bereikbaar.
Bij ziekte zal er een nieuwe afspraak worden ingepland. In het geval van langdurige ziekte zal ik in samenspraak met de cliënt, doorverwijzen naar een andere coachingspraktijk.
Overlijden/calamiteiten
Ik heb een overdracht geregeld en vastgelegd in geval mijn praktijk plotselijk sluit wegens overlijden of andere calamiteiten.
lll. Het Coachingsproces
12. Wachttijd voor intake en behandeling
Indien er een wachttijd is voor intake en coaching staat dit op de website vermeld op de pagina contact.
13. Aanmelding en intake
U kunt uw kind en/of uzelf telefonisch (06-28106974) aanmelden, als ook via een
e-mail (info@sproetkindercoaching.nl).
Wanneer u telefonisch aanmeldt kunt u bij geen gehoor een bericht inspreken op de voicemail. U wordt dan binnen 48 uur teruggebeld.
Jongeren vanaf 16 jaar mogen zichzelf aanmelden.
Een verwijzing door uw huisarts, het kernteam, Centrum Jeugd en Gezin of school kan maar is niet noodzakelijk.
Kennismakingsgesprek
Na de aanmelding volgt een kosteloos (telefonisch)kennismakingsgesprek van een half uur. Tijdens dit gesprek wordt de ouder/jeugdige geïnformeerd over het aanbod van Sproet Kindercoaching. Tevens vraag ik informatie van de ouder/jeugdige om in samenspraak te beoordelen op welke wijze kinder- oudercoaching een bijdrage kan leveren aan het bereiken van het doel.
Ik verwijs de cliënt mogelijk met een passend advies- indien mijn praktijk geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de cliënt (zoals een ander werkterrein of een behandelaar met een andere specifieke deskundigheid.
Ook overleggen we of u eerst als ouders(s) een afspraak maakt, of dat de afspraak direct in het bijzijn van het kind plaatsvindt.
Rol van de ouders tijdens de kindercoaching
Ouders hebben een zeer belangrijke rol in het ondersteunen van het kind tijdens het proces van verandering. Ik vind het belangrijk om samen te ontdekken hoe we uw kind deze ondersteuning het beste kunnen bieden, zodat de verbetering thuis door blijft gaan. Om deze reden zijn ouders, in principe, tijdens de kindercoaching aanwezig.
Daarnaast is er een mogelijkheid voor opvoedcoaching . Deze coaching richt zich specifiek op het ontwikkelen van vaardigheden of ondersteunen van de ouders. Ouders leren welk effect hun eigen gedrag heeft op dat van hun kinderen en hoe zij middels het veranderen van hun eigen gedrag, het gedrag van hun kind positief kunnen beïnvloeden.
14. Diagnostiek
Kindercoaching en opvoedcoaching is een kortdurende en oplossingsgerichte en vorm van begeleiding van kinderen en/of hun ouders.
Er vindt geen diagnostiek plaats bij Sproet Kindercoaching.
15. Coaching
Het coachingstraject in mijn praktijk wordt begeleid door:
naam: Drs. I.M. Dijkstra (orthopedagoog)- tevens aanspreekpunt
Kwalificatie:
9400 Psychologische zorgverlener
NVO: basisregistratie orthopedagoog (in aanvraag).
Werkmodel
Gebaseerd op het werkmodel voor kindercoaching opgesteld door Tea Adema.
Probleemanalyse
Een coaching start altijd met een probleem. Er wordt gestart met een probleemanalyse die zich richt op de volgende aspecten.
Heeft het probleem te maken met:
- Ontwikkelingsfase van het kind.
- Gezinssituatie
- Communicatie
- Omgeving (school/vrienden/familie)
Daarnaast is er aandacht voor:
- Hoe is het probleem voor het kind, de ouder of voor iemand anders?
- Speelt het probleem met name in de context van het kind, de ouder of die van anderen?
- Welk voordeel/nadeel levert het probleem op?
- Welk voordeel/nadeel levert het probleem op voor de korte termijn en voor de lange termijn?
Doel
Na de probleemanalyse schakelen we zo snel mogelijk over naar het doel. Hierbij is het belangrijkste criterium, wat er in plaats moet komen van het probleem. Wat zouden de ouders en het kind wel willen. Het doel wordt in positieve bewoordingen geformuleerd.
Oplossing op weg naar het doel
Door middel van oplossingsgerichte methodieken wordt er een plan gemaakt over de wijze waarop het vastgestelde doel kan worden behaald.
Samen met de ouders en kind, onderzoek ik als kindercoach de weg naar het doel:
- Wat gaat er al goed?
- Waar kan men meer van doen?
- Waar is het gewenste doel al aanwezig? (Uitzonderingen op de huidige situatie).
- Wat is het verschil voor de betrokkenen als het doel behaald wordt?
- Welke competenties hebben de verschillende gezinsleden om het doel te halen?
- Hoe ervaren gezinsleden de situatie nu en hoe ervaren ze het als het doel behaald zou worden?
Plan van aanpak
- Het formuleren van leerdoelen.
- Het in kaart brengen van de competenties.
- Het in kaart brengen van interne/externe hulpbronnen.
- Het m.b.v. methodieken maken van een individueel afgestemd stappenplan voor het leren van nieuwe vaardigheden.
- Wanneer zijn het kind en de ouders klaar om de eerste stap te zetten?
- Hoe ga je vieren dat een stap/doel bereikt is?
Terugval
Er is geen enkele manier om niet gedrag te leren zonder terugval. Daarom worden de verwachtingen over het te behalen doel vooraf besproken.
Aandachtspunten:
- Het maken van een stappenplan om nieuw geleerde vaardigheden en afspraken gedetailleerd in kaart te brengen.
- De toegestane mate van terugval.
- Hoeveelheid ruimte voor terugval.
- Hoe erg is terugval?
- Hoe pakken ouders en kind de draad weer op?
- Hoe wordt stilgestaan bij behaalde vooruitgang?
- Bepaling wanneer het doel voldoende behaald is.
Crisis
Wanneer de draagkracht- draaglast ernstig uit balans is, kunnen mensen onvoldoende ruimte en energie vrijmaken voor het formuleren van doelen en te komen tot vooruitgang. Om te kunnen werken aan toekomstige doelen en oplossingen is eerst nodig dat:
- Ouders en kind tot ontspanning komen. Welk plan kan hiervoor worden gemaakt?
- In kaart te brengen hoe competenties die tot dusver hebben geholpen overeind te blijven, helpen naar het verbeteren van de situatie?
- Te beoordelen wanneer het gezin in staat zal zijn tot het formuleren van doelen en oplossingen.
Na het doorlopen van het werkmodel wordt er samen met de cliënt een werkplan opgesteld. Daarin komen de onderstaande aspecten aan bod:
Werkplan
Probleemanalyse
- Hulpvraag.
- Niet werkende patronen.
- Winst van het probleem.
- Consequenties probleem voor kind, ouders, school …..
Doel
- Leerdoelen.
- Leerdoelen concreet uitgewerkt.
- Voordelen van leerdoelen.
- Opbrengsten van leerdoelen.
- Consequenties van leerdoelen voor kind, gezin, school…
Oplossing op weg naar het doel
- Competenties.
- Hulpbronnen intern/extern.
- Wat werkt wel?
- Behoefte waarmee rekening gehouden moet worden.
- Belemmeringen die veranderbaar en niet veranderbaar zijn.
Evaluatie
- Bespreken toekomstperspectief en terugval.
- Volgende afspraak ja/nee.
- Fotoverslag door klant meegenomen ja/nee.
Volgende afspraken
- Wat is de hulpvraag nu?
- Wat is er beter?
- Hoe heb je het volgehouden als het slechter gaat?
- Zie stappen begeleidingsplan coaching.
Evaluatie
In de cyclus van het werkmodel en werkplan maakt de evaluatie een vast onderdeel uit van de coaching. Het werkmodel en werkplan zijn afgestemd op de hulpvraag en doelen van de cliënt. Indien deze doelen zijn behaald, wordt de coaching afgesloten (zie afronding). Bij vervolgafspraken beginnen we met een evaluatie van de eerdere begeleiding, daarbij bespreken we welke invloed de aangeleerde vaardigheden en adviezen hebben gehad in de tussenliggende periode. Het werkplan wordt hierop bijgesteld. Wanneer blijkt dat coaching niet langer passend is om de doelen te bereiken zal er een doorverwijzing plaatsvinden (zie doorverwijzen).
Communicatie
Sproet kindercoaching is voor cliënten altijd bereikbaar via het telefoonnummer en e-mail. Beiden worden zo spoedig mogelijk beantwoord. Na elke sessie wordt bij cliënten van vijftien jaar of jonger, mondeling of per mail de inhoud van de sessie teruggekoppeld aan betrokkenen. Cliënten van 16 jaar of ouder mogen zelf beslissen in hoeverre hun ouders worden betrokken in de coaching. Tussentijds zijn er waar nodig, sessie met alle betrokkenen en aan het einde om het traject goed af te ronden.
Indien gewenst en na toestemming van de cliënt kan ik de verwijzer een afschrift sturen van het werkplan/evaluatie/afronding. Als vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de cliënt/verwijzer. Ik informeer de vervolgbehandelaar, waar nodig, over het verloop van de coaching, de behaalde resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt.
Meting klanttevredenheid
Na afronding van de coaching neem ik na 2 maanden opnieuw contact op met de ouders/jeugdige om het gevolgde traject te evalueren. Zo blijf ik goed op de hoogte van de tevredenheid en ook de mate waarin de doelen zijn/worden behaald.
- Heeft u/uw kind inzicht verkregen in de competenties/ kwaliteiten en hulpbronnen?
- Heeft u/uw kind inzicht verkregen in de belemmeringen voor het behalen van het doel?
- Heeft u/uw kind voldoende vaardigheden kunnen ontwikkelen, inzichten verkregen die geleid hebben tot het behalen van het doel?
- Kunt u de vaardigheden/inzichten ook na de afronding van de coaching voldoende inzetten voor blijvende verbetering?
Aangedragen verbetermaatregelen implementeer ik zo snel als mogelijk.
16. Afronding en nazorg
Aan het einde van iedere coaching overleggen we wat er nog meer nodig is.
Meestal zijn 3-5 afspraken voldoende zijn om samen oplossingen te vinden, kinderen en ouders hebben dan weer voldoende vertrouwen om het zelf te kunnen.
Wanneer de doelen die we samen hebben opgesteld zijn bereikt en u tevreden bent over het resultaat wordt het traject afgesloten en nemen we afscheid van elkaar.
Indien de cliënt is doorverwezen is, wordt met toestemming van de cliënt, de verwijzer geïnformeerd over het verloop en behaalde doel van de coaching.
Mocht er na de afronding van het coachingstraject sprake zijn van een terugval, dan kunt u altijd opnieuw contact opnemen met Sproet Kindercoaching voor passende ondersteuning.
Doorverwijzen
Wanneer andere hulp beter aansluit, of wanneer de draagkracht- draaglast zo ernstig verstoord is dat er binnen afzienbare tijd onvoldoende mogelijkheden zijn voor ontspanning en het komen tot formuleren van doelen en oplossingen, zal er een doorverwijzing plaatsvinden.
lV. Ondertekening
Naam eigenaar Sproet Kindercoaching:
Drs. Inge M. Dijkstra
Plaats: Deil
Datum: 01-06-2020
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening. handel conform het model kwaliteitsstatuut en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld.